افتادن روکش دندان

دسته‌بندی ایمپلنت
نویسنده پریا ریاحی
زمان مطالعه
تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۴۸
۵/۵ - (۱ امتیاز)

افتادن روکش دندان ها یک اتفاق معمول است ، ممکن است افرادی که دارای روکش دندان هستند آن را تجربه کنند. در ادامه این مقاله دلایل افتادن روکش دندان ، راهکار هایی برای جلوگیری از افتادن روکش دندان و در نهایت “در صورت افتادن روکش دندان چه کاری انجام دهیم”با ما باشید.

دلایل افتادن روکش دندان

یکی از معایب روکش دندان ، افتادن روکش دندان است. روکش دندان یکی از مقاوم ترین روش های زیبا سازی دندان است. اما دلایل افتادن روکش دندان چیست؟ چه عواملی باعث می شود که روکش دندان لق شده و بی افتد؟جدا شدن و درآمدن روکش دندان اتفاق عجیبی نیست و برای هر کسی که دندان روکش شده یا پروتز دندانی دیگری که در آن از روکش دندان استفاده شده است مانند ایمپلنت یا بریج دندان دارد، ممکن است اتفاق بیفتد.

لحظه ای که روکش در آمده را می بینید، احتمالاً به یاد افتادن دندان‌های شیری خود می افتید. معمولا علت درآمدن روکش دندان نوعی ضربه یا آسیب دندانی، دندان قروچه و یا پوسیدگی دندان زیر روکش می‌باشد. در صورتی که روکش دندان تان جدا شده است، نگران نباشید. در اینجا یاد می‌گیرید چه اقداماتی باید انجام دهید.

انواع روکش‌ دندان

روکش دندان زیبایی دارای انواع متفاوتی است که هر کدام از مواد مختلفی ساخته می‌ شوند. در ادامه به طور دقیق شما را با انواع روکش دندان آشنا می‌ کنیم:

روکش‌ های تمام فلزی

روکش‌ های تمام فلزی از قدیمی ‌ترین روکش ‌های دندانی هستند. این نوع از تاج دندان مقاومت بسیار بالایی دارند و محکم‌ ترین نوع تاج دندان شناخته می ‌شوند. بخش داخلی این روکش به طور کامل با بافت دندان در تماس است و بخش بیرونی آن از آلیاژ فلزات ساخته می ‌شود. طلا، تیتانیوم، برلیوم، کروم و نیکل از جمله فلز‌هایی هستند که برای ساخت روکش از آن ها استفاده می ‌شود.

روکش‌ های تمام سرامیکی

روش‌ های مختلفی برای ساخت روکش‌ های تمام سرامیکی به کار گرفته می ‌شوند. به طور معمول از پرسلن برای ساخت این نوع روکش‌ ها استفاده می‌ شود. انتخاب رنگ در این نوع روکش ها بسیار متنوع است. لازم به ذکر است که بعد از ساخت و آماده شدن کراون دندان (روکش دندان)، دیگر امکان تغییر رنگ آن وجود ندارد. روکش ‌های تمام سرامیکی شباهت زیادی به دندان ‌های طبیعی داشته و از این نظر زیبا ترین گزینه محسوب می ‌شوند. امروزه انواع سرامیک‌ ها با داشتن استحکام خوب و بالا مانند ایمکس و زیرکونیا در درمان ‌های دندانپزشکی استفاده می‌ شوند.

. روکش زیرکونیا بسیار مستحکم بوده و نسبت به روکش‌ های پی اف ام هماهنگی بیشتری با دندان‌ های طبیعی دارد. طول عمر بالا و زیبایی بی نظیر این کراون دندان سبب محبوبیت بیشتر آن شده است. روکش دندان تمام سرامیک ایمکس نیز دارای جنسی از لیتیوم دی سیلیکات بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. البته درخشندگی بالای آن و مقاومت کمتری که به نسبت روکش ‌های زیرکونیا دارند، سبب شده تا برای دندان‌ های آسیاب و خلفی گزینه مناسبی نباشند.

روکش ‌های فلز سرامیک (PFM)

روکش ‌های پی اف ام دارای یک اسکلت فلزی هستند و لایه سرامیکی روی آن ها کشیده می‌ شود. به همین منظور از نظر زیبایی به روکش‌ های تمام سرامیکی شباهت دارند. روکش‌ های فلز سرامیک معمولاً دارای یک لبه فلزی نمایان در زیر روکش هستند. به مرور زمان و با تحلیل رفتن لثه‌، امکان مشاهده این لبه فلزی وجود دارد.

علت افتادن روکش دندان چیست؟

دلایل افتادن روکش دندان در بعضی موارد به علت رعایت نکردن نکات مراقبتی توسط بیمار اتفاق می افتد و گاه در اثر بی دقتی دندانپزشک در چسباندن روکش پیش می آید. اما از مهمترین دلایل افتادن روکش دندان می توان به موارد زیر اشاره داشت.
۱- پوسیده شدن دندان زیر روکش
یکی از عمده علت های افتادن روکش دندان را می توان پوسیده شدن دندان زیر روکش دانست. در صورتی که دندان به درستی عصب کشی و یا ترمیم نشده باشد و یا روکش به درستی به دندان متصل نشده باشد و یا فرد بهداشت مناسبی نداشته باشد، باکتری ها زیر روکش رشد کرده و باعث پوسیده شدن دندان می شوند. این امر مهمترین دلیل افتادن روکش دندان می باشد. در صورت بروز چنین مشکلی شما در ابتدا بوی بدی در دهان خود احساس خواهید کرد. بهتر است بوی بد دهان خود را جدی گرفته و برای بررسی دلیل آن به دندانپزشک مراجعه نمایید. اگر قبل از حاد شدن مشکل اقدام نمایید امکان ترمیم دندان و چسباندن مجدد روکش دندان مقدور خواهد بود.
۲- چسب مورد استفاده توسط متخصص دندانپزشک مناسب نبوده است.
اصولا روکش دندان توسط چسب و یا همان سمان مخصوص به دندان متصل می شود. این چسب باید به مقدار کافی و همچنین از نوع مناسب جهت جنس روکش باشد. یکی از دلایل ماندگاری بالای روکش دندان باکیفیت بودن چسب مورد استفاده توسط متخصص دندانپزشک می باشد.
۳- عدم وجود تاج کافی برای نگه داشتن روکش
در صورتی که دندان بسیار پوسیده باشد، در زمان ترمیم و عصب کشی تاج بسیار ضعیف شده و یا کوتاه می شود. اگر میزان استاندار تاج بعد از ترمیم باقی نمانده باشد، روکش به زودی می افتد.
۴- آوردن فشار مضاعف به روکش دندان
شکستن و یا جویدن غذا های سفت، پوست آجیل، ته دیگ و … باعث شکسته شدن روکش دندان خواهد شد.
۵-جویدن غذاهای چسبناک
بیمار بعد از انجام روکش دندان نباید غذا ها و یا شیرینی های بیش از اندازه چسبناک مصرف کند. مصرف بعضی از انواع شیرینی جات ممکن است باعث کنده شدن روکش دندان شما شود.
۶- دندان قروچه
فشاردادن دندانها بر روی هم در حالت خواب و بیداری نیروی خیلی شدیدی به دندانها وارد می کند و منجر به ترک در چسب روکش ها و در نهایت جداشدن و افتادن روکش می شود.

در صورت افتادن روکش دندان چه کنیم؟

اگر به دلایلی که در بالا ذکر روکش دندان شما لق شد و یا افتاد، سعی کنید آن را قورت ندهید. البته در صورت بلعیدن آن نیز نگران نباشید؛ چرا که به زودی دفع خواهد شد. در صورتیکه بتوانید روکش دندان را برای دندانپزشک خود ببرید احتمال دارد بعد از بررسی علت افتادن روکش دندان و برطرف نمودن مشکل بتواند آن را مجددا نصب نماید. اما اگر روکش شکسته باشد باید مجددا دندان از لحاظ سلامت بررسی شده و قالبگیری انجام شود. قالب برای لابراتوار ارسال شده و روکش جدید ساخته می شود. اما اگر دندان پوسیده شده باشد باید عکس رادیوگرافی از دندان تهیه گردد. اگر ریشه سالم باشد و با برداشتن قسمت های پوسیده امکان چسباندن روکش مقدور باشد، مشکلات رفع شده و روکش مجددا متصل می شود. در غیر این صورت دندان برای درمان به روش های دیگر و یا کشیده شدن اقدامات لازم انجام می گیرد.

روکش دندان را از دهان خارج کنید

هنگامی که متوجه شدید روکش دندان تان جدا شده است، آن را از دهان خارج کنید تا تصادفاً روکش را قورت ندهید. پیش از انجام هر کاری باید دهان خود را با آب گرم شست‌ و شو بدهید و دندانی که روکش آن درآمده است را با ملایمت با مسواک تمیز کنید. سپس نوبت دندانپزشک بگیرید تا هر چه سریع تر به وضعیت دندانتان رسیدگی شود.

روکش را تمیز کنید

روکش دندان را تمیز کنید و در هنگام تمیز کردن، نگاهی داخل آن بیندازید. در صورتی که بخشی از ساختار دندان را در داخل آن مشاهده می‌کنید به این معنی است که دندان شکسته است و باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که داخل روکش کاملاً خالی باشد و یا یک میله فلزی کوچکی در آن قرار داشته باشد که از دندان درآمده است (پهنای آن حدوداً به اندازه گیره کاغذ است) می‌توانید موقتاً تا زمان فرا رسیدن نوبت دندانپزشکی، روکش را با چسب مخصوص دندانپزشکی در جای خود قرار دهید.

. احتمالاً بعدا دندان‌پزشک به صورت دائمی روکش را مجدداً می‌چسباند. با این حال بهتر است پیش از این کار با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید استفاده از چسب موقتی برای چسباندن مجدد روکش به دندان، اشکالی ندارد. بیشتر داروخانه ‌ها این نوع چسب دندانپزشکی را دارند. به خاطر داشته باشید این تنها یک راه حل موقتی است. هنگام جویدن غذا باید مراقب باشید و از جویدن غذا های سفت و چسبنده خودداری کنید تا دوباره روکش از دندان جدا نشود یا اشتباها آن را نبلعید. منبع

هزینه مجدد افتادن روکش دندان

در صورتی که روکش دندان شما بلعیده و یا شکسته نشده باشد می توانید آن را به دندانپزشک بدهید تا در صورت امکان از آن استفاده نماید. با این کار می تواند در هزینه نصب مجدد روکش صرفه جویی نمایید. اما در غیر این صورت باید مجددا هزینه ساخت و نصب روکش را پرداخت نمایید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید…

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *