عوارض ایمپلنت دندان

دسته‌بندی ایمپلنت
نویسنده پریا ریاحی
زمان مطالعه
تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۴۸
۵/۵ - (۲ امتیاز)

ایمپلنت یکی از بهترین راه هایی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. اما عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

به دلیل ظاهر پایه و پیچ ها شاید برخی نسبت به ایمپلنت احساس خوبی نداشته باشند و حتی بترسند. این موضوع باعث می شود برخی از انجام ایمپلنت دندان صرف نظر کنند و به سراغ راه هایی نظیر خرید دندان مصنوعی بروند. حال سوال این جاست که آیا واقعا باید از ایمپلنت دندان ترسید؟ ایا ایمپلنت دندان عوارض نگران کننده ای دارد؟ در این مطلب قرار است به بررسی کامل عوارض ایمپلنت دندان و پاسخ این سوالات بپردازیم.

عوارض ایمپلنت دندان به دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت تقسیم می شوند.

عوارض کوتاه مدت

عوارض ایمپلنت دندان به صورت کوتاه مدت به ناراحتی ها و مشکلاتی که بعد از عمل بروز کرده و اغلب زود گذر می باشند.عوارض ایمپلنت دندان حالاتی هستند که در چند روز اول بعد از انجام ایمپلنت حادث می شوند. مهم ترین عوارض ایمپلنت دندان شامل درد بعد از عمل، ورم، خونریزی، التهاب و کبودی صورت می باشند.

کدام عوارض ایمپلنت دندان طبیعی و موقتی هستند؟

ایمپلنت دندان هم مانند هر جراحی دیگری دارای عارضه های موقتی و معمولی است که رخ دادن آن ها نگران کننده نیستند. در ادامه برخی از عوارض ایمپلنت دندان را برخواهیم شمرد.
داشتن درد: بعد از این که عمل ایمپلنت انجام می شود، بیمار باید ناچارا چند روز درد را تحمل کند. شدت این درد به صورت فرد به فرد متفاوت است اما همه کسانی که عمل ایمپلنت دندان انجام می دهند آن را تجربه خواهند کرد.
لق شدن دندان: بیمار بعد از انجام ایمپلنت دندان ممکن است احساس کند دندان های کناری ایمپلنت لق شده اند. این حالت تا یک ماه طبیعی است و بعد از یک ماه به حالت عادی خود باز خواهد گشت. لق شدن دندان ها بعد از ایمپلنت به خاطر فشاری است که حین عمل جراحی به آن ها وارد می شود.
تورم و کبودی: اکثر بیماران بعد از انجام عمل ایمپلنت، تورم و کبودی در دهان خود احساس می کنند. این مورد طبیعی است و بعد از چند روز دهان به حالت عادی باز خواهد گشت.
احساس فشار در لثه و دندان ها: بعد از قرار گرفتن روکش ایمپلنت دندان، بیماران ممکن است بر روی لثه و دندان خود احساس فشار کنند. این مشکل نیز مانند دیگر عوارض، موقتی است و بعد از مدتی از بین خواهد رفت.
این عوارض ایمپلنت دندان به صورت موقتی و کوتاه مدت بروز می کنند.

عوارض بلند مدت

این نوع از عوارض ایمپلنت دندان به مشکلاتی اطلاق می شوند که بعد از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی بعد از عمل بروز می کنند. معمولا این عوارض ایمپلنت دندان به دلیل عدم رعایت مراقبت ها قبل و بعد از عمل روی خواهند داد. از جمله این عوارض عبارتند از: شکستگی، عفونت، لق شدن ایمپلنت، کنده شدن روکش و مشکلات سینوسی.

  1. عفونت
    عفونت یکی از عوارض شایع بعد از جراحی ایمپلنت است. شدت و محل عفونت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عفونت باکتریایی در لثه را می‌توان با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک یا پیوند بافت نرم درمان کرد. اگر عفونت باکتریایی در استخوان ایجاد شده باشد، بافت عفونی استخوان و احتمالا ایمپلنت برداشته می‌شوند. بعد از خارج‌کردن ایمپلنت لازم است که پیوند استخوان انجام شود.
  2. کاهش حجم لثه
    گاهی بعد از کاشت ایمپلنت بافت لثه شروع به عقب‌نشینی می‌کند. در نتیجه این ناحیه ملتهب شده و دچار درد می‌شود. در این شرایط باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا اگر این وضعیت شدید شود، احتمالا ایمپلنت برداشته می‌شود.
  3. شل شدن ایمپلنت
    بعد از کاشت ایمپلنت برای انجام ادامه مراحل ایمپلنت دندان باید چند ماه صبر کرد. در این مدت استخوان اطراف ایمپلنت رشد کرده و با هم ادغام می‌شوند. با ترکیب استخوان فک و ایمپلنت درمان در مدت‌زمان طولانی موفقیت‌آمیز خواهد بود. اما گاهی ایمپلنت با استخوان ترکیب نمی‌شود. در این شرایط دندانپزشک مجبور است ایمپلنت را خارج کند. بعد از بهبودی کامل ناحیه ایمپلنت می‌توان دوباره برای کاشت دندان اقدام کرد.
  4. آسیب عصبی یا بافتی
    گاهی جراح ناخواسته ایمپلنت را نزدیک یک عصب قرار می‌دهد. در این شرایط ممکن است دچار درد، سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی شوید. این عارضه باعث بروز علائم کوتاه‌مدت شده و پس از مدتی از بین می‌رود. اما برخی مواقع عوارض طولانی‌مدت می‌شود.
    اگر مشکل عصبی یا بافتی دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین قرار دارد. آسیب به این عصب جدی بوده و باید سریعا برای حل این عارضه اقدام کرد. از علائم آسیب به این عصب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
    o بی‌حسی اطراف ایمپلنت به‌ویژه نزدیک چانه و لب پایین
    o درد یا ناراحتی مداوم
    o گزگز و سوزش در لثه
  5. کاشت ایمپلنت نامناسب
    پیش از کاشت ایمپلنت بهتر است با چند دندانپزشک مشاوره داشته باشید. گاهی ممکن است دندانپزشک به دلیل تجربه و دانش پایین ایمپلنت را در جای نامناسب قرار دهد. اگر محل یا زاویه ایمپلنت درست نباشد، عوارضی ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر ایمپلنت نزدیک به دندان‌های مجاور قرار بگیرد، باعث ناراحتی می‌شود. گاهی هم زاویه نامناسب باعث شل شدن ایمپلنت یا ایجاد درد می‌شود.
  6. مشکلات سینوسی
    گاهی ممکن است ایمپلنت در فک بالا حفره‌های سینوسی را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط سینوس‌ها ملتهب شده و به آن سینوزیت می‌گویند. علائم سینوزیت شامل موارد زیر بوده و در صورت بروز این نشانه‌ها باید به دندانپزشک مراجعه کرد.
    o درد، حساسیت و تورم اطراف گونه‌ها، چشم یا پیشانی
    o مخاط بینی سبز یا زرد
    o کیپ شدن بینی
    o کاهش حس بویایی
    o سردرد سینوسی
    o دندان‌درد
    o بوی بد دهان
    o بالارفتن دمای بدن
  7. آسیب ناشی از نیروی زیاد
    همانند دندان‌های طبیعی فشار یا ضربه بیش از حد می‌تواند باعث ترک خوردن ایمپلنت یا شل شدن آن شود. گاهی ممکن است ناخواسته فشار شدیدی روی ایمپلنت وارد کنید. به‌عنوان‌مثال برخی افراد در هنگام خواب دچاردندان قروچه شده و ممکن است به ایمپلنت یا دندان طبیعی آسیب وارد کنند. در این شرایط باید از محافظ دهان استفاده کرد.
  8. سوراخ شدن بافت اطراف
  9. گاهی ممکن است در طول جراحی ایمپلنت دندان بافت مجاور آسیب ببیند. این نوع آسیب‌ها می‌توانند شامل سوراخ شدن سینوس، صفحه زبانی، لب، کانال آلوئولی یا لثه باشد. هرکدام از این آسیب‌ها باعث عوارض خاصی شده و احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

۱۰علت شکست ایمپلنت دندان

۱۰ علت شکست ایمپلنت دندان عبارتند از:
• بیماری لثه،
• سیگار کشیدن،
• از دست دادن استخوان (استخوان ناکافی در فک)،
• شرایط پزشکی،
• بیماری های خود ایمنی،
• داروها،
• بهداشت ضعیف دهان و دندان،
• جراح بی تجربه،
• پیروی نکردن از دستورالعمل های بعد از عمل
• استفاده از ایمپلنت نا مرغوب

۴ راهکار مهم برای پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

با استفاده از روش ها می توان از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کرد یا احتمال رخ دادن آن ها را تا حد امکان کاهش داد:

عدم استعمال دخانیات

در دخانیات مورد مصرف اکثر افراد، نیکوتین وجود دارد که عاملی مهم در ایجاد خونریزی، عفونت، لق شدن ایمپلنت و تغییر رنگ دندان ها است. برای کسی که می خواهد ایمپلنت دندان انجام دهد بهتر است از کمی قبل مصرف دخانیات را کم کند یا به حداقل برساند تا خطر بروز عوارض ایمپلنت دندان برای او کمتر شود.

استفاده از برند مطمئن و باکیفیت برای ایمپلنت دندان

یکی دیگر موارد مهمی که در بروز عوارض ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد، برندی است که برای انجام این کار انتخاب می شود. بهتر است برای انجام ایمپلنت دندان از بهترین و باکیفیت ترین برندها که طول عمر و سلامت خود را تضمین می کنند استفاده شود.

رعایت نکات مراقبتی

برای پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان، رعایت نکات و مواردی که دندانپزشک برای مراقبت از ایمپلنت بعد از عمل به بیمار گوشزد می کند ضروری است. دندانپزشک تمام موارد لازم برای مراقبت از ایمپلنت در برنامه ۹ ماهه انجام آن برای بیمار توضیح خواهد داد.

انتخاب دندانپزشک باتجربه

انتخاب دندانپزشک با تجربه و متخصص مهم ترین گام برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت است. دندانپزشکی که در این زمینه تجربه داشته باشد در ابتدای امر نکات لازم و موارد مراقبتی را برای بیمار به طور کامل توضیح خواهد داد و مهم تر از همه در کار خود طوری با ظرافت عمل می کند که احتمال بروز عوارض را به حداقل برساند و بهترین نتیجه را حاصل کند.

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اما قبل از کاشت دندان باید با عوارض و خطرات آن آشنا شوید. عوارض ایمپلنت دندان می‌توانند شامل عفونت، کاهش حجم لثه، شل شدن یا شکست ایمپلنت، آسیب عصبی یا بافتی، مشکلات سینوسی، آسیب ناشی از نیروی زیاد، و سوراخ شدن بافت اطراف باشند. عوارض کوتاه‌مدت ایمپلنت شامل درد بعد از عمل، ورم، خونریزی، التهاب، و کبودی صورت می‌باشند و اغلب زودگذر هستند. عوارض بلندمدت شامل پس‌زدن ایمپلنت، از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت، و نیاز به تعویض روکش ایمپلنت هستند. این عوارض با رعایت نکات بهداشتی و دندانپزشکی مناسب می‌توانند کاهش یابند.

منبع

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *