دوران بارداری و دندان (دندان درد بارداری)

دندان درد بارداری

دندان درد بارداری تغییرات هورمونی در طول بارداری مادر را با تغییرات جسمی و روحی زیادی مواجه خواهد کرد. بارداری دوره مهمی از زندگی بانوان است به این دلیل پزشکان به مادران توصیه می‌کنند تا با برنامه‌ریزی وارد این دوره مهم از زندگی شده و آن را مدیریت کنند.

دندان‌درد بارداری یکی از مشکلات جسمی است که درنتیجه تغییرات هورمونی ممکن است برای مادر رخ دهد. افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند بر پاسخ بدن در برابر پلاک‌های دندانی تأثیرگذار بوده و لایه‌ای از میکروب‌ها در دندان‌ها ایجاد شود.

بیماری‌های لثه و افزایش خطر پوسیدگی ازجمله مواردی هستند که ممکن است برای هر زن بارداری اتفاق بیافتد.

دندان درد بارداری

بارداری به‌طور خودکار به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند. جنین برای رشد به کلسیم نیاز دارد لذا مادر موظف است که در دوران بارداری از منابع مختلف کلسیم موردنیاز جنین را تأمین کند زیرا جنین در صورت عدم دریافت کلسیم از مواد غذایی، آن را از استخوان‌های مادر نه دندان‌هایش دریافت می‌کند.

بااین‌حال بارداری می‌تواند به برخی مشکلات دندانی منجر شود. مراقبت از دندان در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت بوده که با داشتن بهداشت مناسب در خانه و به کمک یک دندان‌پزشک می‌توان از بروز مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری کرد.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

علل دندان‌درد بارداری

مشکلاتی چون پوسیدگی دندان، بیماری لثه، درآمدن دندان عقل، عفونت دهان و دندان که منجر به دندان‌درد می‌شود برای هر فردی ممکن است اتفاق بیافتد؛ اما بانوان باردار به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران، بیشتر مستعد مشکلات فوق قرار می‌گیرند.

دندان‌درد بارداری یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری هر بانویی است که دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. در زیر نمونه‌ای از این دلایل ذکرشده‌اند:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: سلامت دندان‌ها به رعایت بهداشت دهان و دندان وابسته است که در دوران بارداری با حساسیت بیشتری باید انجام شود. برخی از بانوان به دلیل حساسیت به بوی خمیردندان در این دوران، دندان‌ها را کمتر مسواک می‌زنند اما عدم شستشوی منظم دندان منجر به بروز جرم و پلاک در دندان شده و سبب التهاب لثه و پوسیدگی دندان می‌شود، ادامه‌دار شدن این مشکلات به دندان‌درد بارداری منجر خواهد شد.
  • التهاب لثه: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند روی لثه مادر تأثیر گذاشته و سبب التهاب و تورم لثه شود. این التهابات لثه در دوران بارداری باید جدی گرفته شوند زیرا ممکن است به بیماری لثه و آبسه تبدیل شوند که درنتیجه این عفونت‌ها دندان‌درد بارداری آغاز می‌شود. علائم التهاب لثه در بیش از ۵۰ درصد زنان باردار مشاهده‌شده است.
تغییر رژیم غذایی و تاثیر آن بر دندان درد بارداری
  • تغییر رژیم غذایی: تغییرات هورمونی دوران بارداری بر تغذیه مادر نیز تأثیرگذار بوده و ممکن است الگوی رژیم غذایی وی را تغییر دهد. بانوان اغلب در این دوران به خوردن غذاهای شیرین تمایل زیادی نشان می‌دهند که درنتیجه مصرف این مواد به دلیل ایجاد پوسیدگی، ریسک دندان‌درد بارداری در مادران افزایش خواهد یافت.
  • ویار بارداری: برخی از بانوان در دوران بارداری با بیماری‌های صبحگاهی یا همان ویار مواجه خواهند شد که منجر به حالت تهوع خواهد شد. درواقع به دلیل اسیدهای معده حالت تهوع در این دوران افزایش‌یافته و مواد معدنی مینای دندان را از بین می‌برد. با از بین رفتن مینای دندان پوسیدگی در لثه و دندان رخ‌داده و عامل دندان‌درد بارداری خواهد شد.

آیا دندان‌درد بارداری بروی جنین تأثیر می­گذارد؟

با تحقیقات صورت گرفته در خصوص بیماری‌های دهانی و دندان‌درد بارداری، محققان دریافتند که بین بیماری‌های لثه و زایمان زودهنگام کودک و همین‌طور تولد کودکی با وزن کم ارتباط وجود دارد. نوزادانی که به دلیل زایمان زودهنگام نارس به دنیا می‌آیند در معرض انواع بیماری‌های مختلف نظیر فلج مغزی و یا مشکلات بینایی و شنوایی قرار خواهند گرفت.

برآوردها نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ تولد زودرس، ۱۸ مورد آن به بیماری‌های پریودنتال(عفونت مزمن لثه) مربوط می‌شود. درمان‌های پیش از بارداری و یا مراقبت از دندان در دوران بارداری خطر ابتلا به زایمان زودرس را کاهش خواهد داد.

نادیده گرفتن التهابات لثه در دوران بارداری می‌تواند به عفونت‌های جدی لثه منجر شود و سلامت مادر و نوزاد را به خطر بیندازد. اگر مادر به مراقبت از دندان در دوران بارداری توجه نکند آسیب‌های مشکلات دهان و دندان جبران‌ناپذیر بوده، چراکه سبب از بین رفتن دندان، عقب رفتن لثه و از بین رفتن استخوان فک خواهد شد.

نادیده گرفتن دندان‌درد بارداری احتمالاً با مشکلاتی در زمان تولد نوزاد همراه خواهد شد و احتمال تولد نوزادی نارس با وزن کم را افزایش می‌دهد.

مراجعه به دندان پزشک پیش از بارداری و یا مراقبت از دندان در دوران بارداری خطر ابتلا به زایمان زودرس را کاهش خواهد داد.

مراقبت از دندان در دوران بارداری

مراقبت از دندان در دوران بارداری

رعایت بهداشت دهان و دندان پیش از بارداری احتمال بروز مشکلاتی نظیر دندان‌درد بارداری را بسیار کاهش می‌دهد. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان سلامت دندان‌های شما را تضمین می‌کند.

بانویی که تصمیم به بارداری دارد بهتر است قبل از ورود به این دوران جهت معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کند تا از سلامت دندان‌های خود مطلع شود.

استفاده از مواد بی‌حسی، قرار گرفتن در برابر اشعه ایکس در رادیولوژی و همچنین برخی از داروهای ضد درد می‌توانند بر سلامت زن باردار و جنین وی تأثیر منفی بگذارد، به این دلیل پزشکان توصیه می‌کنند قبل از بارداری به دندان‌پزشک مراجعه کرده و مشکلات دندان را برطرف نمایید.

بااین‌حال با تمام این مراقبت‌ها، به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است مشکلات مربوط به دهان و دندان اتفاق بیفتد. برای مراقبت از دندان در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید و از وی راهنمایی بخواهید.

بهتر است در طول سه‌ماهه اول بارداری جهت معاینات دهان و دندان به پزشک مراجعه کنید تا اگر نیازی به شستشو و جرم‌گیری دندان بود در این دوره انجام شود. با شستشو و جرم‌گیری باکتری‌های سطح دندان از بین رفته و از بروز التهابات لثه و دندان‌درد بارداری جلوگیری می­شود.

برای مراقبت از دندان در دوران بارداری لازم است تا در سه‌ماهه دوم نیز به پزشک مراجعه شود و در صورت مشاهده تغییرات ایجادشده بر سلامت دهان و دندان، اقدامات لازم صورت گیرد تا ریسک ابتلا به دندان‌درد بارداری کاهش یابد.

سه‌ماهه دوم بارداری امن‌ترین و مناسب‌ترین دوره برای انجام درمان‌های دندان‌پزشکی است. اگر با دندان‌درد بارداری در سه‌ماهه اول مواجه شده‌اید بهتر است صبور باشید و درمان را به چند هفته بعد موکول کنید.

می‌توانید با مشورت پزشک خود از روش‌های فوری برای کاهش درد دندان استفاده کنید زیرا در سه‌ ماهه اول بارداری اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری است و ممکن است داروی بی‌حسی یا داروهای مسکن برای کاهش درد دندان به جنین آسیب برسانند.

معاینات دندان پزشکی در سه ماهه دوم بارداری

به‌طورکلی روش‌های غیر فوری برای دندان‌درد بارداری بعد از سه‌ماهه اول قابل انجام است. برای مراقبت از دندان در دوران بارداری بهتر است یک جلسه در اوایل سه‌ ماهه سوم نیز با دندان‌پزشک خود تنظیم کنید تا از هرگونه مشکلات لثه و دندان که می‌تواند به تولد زودهنگام نوزاد شما منجر شود جلوگیری کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان در تمام دوران زندگی ضروری است اما اهمیت این موضوع برای بانوان در دوران بارداری بیشتر خواهد بود. دندان‌درد بارداری از مشکلات شایع بانوان در این دوران است که بسیار آزاردهنده خواهد بود.

عدم استفاده از نخ دندان و مسواک زدن می‌تواند التهابات لثه و پوسیدگی دندان را افزایش دهد که این مشکلات برای زن باردار جدی‌تر بوده و می‌تواند به تولد زودهنگام نوزاد و یا کم‌وزن بودن نوزاد وی منجر شود.

بانوی باردار برای مراقبت از دندان در دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کند و اگر با مشکلات دندانی مواجه شد بهتر است درمان‌های غیر فوری را به سه‌ماهه دوم بارداری خود موکول کند زیرا مواد بی‌حسی یا اشعه‌ی رادیولوژی سلامت جنین را به خطر می‌اندازند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *