انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی

دسته‌بندی ایمپلنت
نویسنده پریا ریاحی
زمان مطالعه
تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۴۸
۵/۵ - (۳ امتیاز)

از دست دادن دندان ها می تواند آسیب های زیادی به زیبایی، تکلم، جویدن و…وارد کند.امروزه درمان های متفاوتی وجود دارد. انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی که دو درمان رایج برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند می تواند چالش برانگیز باشد. انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی ممکن است وابسته به شرایط دندان‌های فرد و سلامت دهان باشد.

ایمپلنت‌ها پیوند اصلی را به استخوان فک یا فکین ایجاد می‌کنند و به عنوان جایگزین دائمی برای دندان‌های از دست رفته عمل می‌کنند. اما در صورتی که استخوان فک یا فکین استحام و حجم کافی برای پذیرفتن ایمپلنت را نداشته باشد یا استفاده از ایمپلنت برای فرد پرهزینه باشد، دندان‌های مصنوعی می‌توانند یک گزینه مناسب‌تر باشند. در این مقاله به بررسی تفاوت ایمپلنت و دندان مصنوعی و نحوه انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی می پردازیم.

دندان مصنوعی متحرک

دندان های مصنوعی ابزارهای متحرکی هستند که می توانند جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته شما باشند، اگر دندان های طبیعی شما به دلایلی از جمله بیماری لثه یا پوسیدگی دندان از بین رفته باشد می توانید از دندان های مصنوعی استفاده کنید، دندان های مصنوعی، زیبایی لبخند و امکان جویدن غذا را برای شما فراهم می کنند.

دندان های مصنوعی متحرک در دو نوع کامل و جزئی می باشند، دندان های کامل زمانی به کاربرده می شوند که دهان از تمام دندان ها خالی باشد و معمولا دندان مصنوعی کامل به دو گونه معمولی و فوری آماده می شوند، دندان مصنوعی معمولی پس از این که دندان ها کامل کشیده شدن و لثه ها بهبود یافتند در دهان قرار گرفته می شود، دندان های مصنوعی فوری همان لحظه به کاربرده می شود.

روش ایمپلنت

یکی دیگر از روش های جایگزینی با دندان های اصلی است که به دلایلی از دست رفته اند، این روش برعکس دندان های مصنوعی، ثابت هستند؛ ایمپلنتها پایه هایی هستند که از جنس تیتانیوم خالص می باشند، به عنوان ریشه در استخوان فک گذاشته می شوند و در واقع در نقش ریشه هستند که وظیفه نگهداری روکش هایی را دارند که به عنوان تاج دندان جایگزین می شوند، زمانی که ریشه های تیتانیومی محکم شدند دندان های برو روی آن ها نصب می شود و از نظر ظاهری و احساس بسیار شبیه به دندان های اصلی هستند.

روکش ها به وسیله چسب های مخصوص دندانپزشکی زیبایی چسبانده می شوند.برای انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی به عوامل زیادی باید توجه کرد که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره شده است.

برای انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی ، باید به چه عواملی توجه کرد؟

برای انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی به چند عامل باید توجه داشت و مشورت با دندانپزشک مجرب ، انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی را راحت تر می کند.
•میزان استحکام: ایمپلنت‌ها معمولاً استحکام بیشتری دارند و طول عمر زیادی برای استفاده دارند. دندان‌های مصنوعی استحکام کمتری دارند و نیاز به تعویض یا تعمیر پس از چند سال دارند.
•هزینه: هزینه ایمپلنت‌ها بسیار بالاتر از دندان‌های مصنوعی است. اگر بودجه محدود است، دندان‌های مصنوعی گزینه مناسب‌تری هستند.
•شرایط دندانی و استخوانی: در صورت وجود استخوان فک یا فکین کافی و سالم، ایمپلنت بهترین گزینه است. اگر استخوان‌ها آسیب دیده‌اند، دندان‌های مصنوعی مناسب‌ترند.
•ظاهر زیبایی: ایمپلنت‌ها ظاهر طبیعی‌تری دارند. اگر جنبه زیبایی اهمیت دارد، ایمپلنت را انتخاب کنید.
•راحتی: ایمپلنت‌ها حس طبیعی‌تری دارند اما نیاز به جراحی دارند. دندان‌های مصنوعی راحت‌تر نصب می‌شوند اما حس مصنوعی دارند.
•جراحی :روند انجام درمان دندان مصنوعی بسیار ساده و سریع خواهد بود اما برای ایمپلنت یک جراحی مورد نیاز است تا پزشک پایه ایمپلنت را در درون استخوان شما قرار دهد. این جراحی به علت بی حسی برای شما دردی شدیدی به همراه نخواهد آورد و در صورت وجود ترس شدید می توانید از ایمپلنت با بیهوشی استفاده کنید.
جراحی ایمپلنت را نمی توان به عنوان یک عیب برای آن در نظر گرفت و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند اما ممکن است این جراحی برای برخی افراد خوشایند نباشد و یکی از تفاوت های بین ایمپلنت و دندان مصنوعی می باشد.
ایمپلنت برای همه افراد مناسب نیست :امروزه ایمپلنت های دندانی موفقیتی بالای ۹۷% درصد دارند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی عوامل و بیماری ها می تواند درمان ایمپلنت را با شکست مواجه کند. افرادی که دارای دیابت، پوکی استخوان و یا در حال انجام اشعه درمانی هستند، باید با متخصص ایمپلنت درباره آن مشورت کنند و ممکن است امکان انجام ایمپلنت برای آنها وجود نداشته باشد و به همین علت باید از دندان های مصنوعی استفاده کنند.
•مراقبت :دندان های مصنوعی باید شب ها از دهان خارج شوند و در مایع ضد عفونی قرار بگیرند. همچنین بعد از غذا خوردن باید مسواک شده شود و به خوبی تمیز شوند اما ایمپلنت دندان مراقبت آسان تری دارد و کاملا شبیه به دندان طبیعی است.
در نتیجه با توجه به عوامل فوق می توان انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی را انجام داد.

آیا ایمپلنت از دندان مصنوعی بهتر است ؟ انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی ؟ کدام بهتر است ؟

این سؤال دارای پاسخی قطعی نیست و بسته به نیازها و شرایط هر فرد انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت از نظر دوام و پایداری در دهان، ایمپلنت‌ها اندکی برتری دارند. زیرا به صورت دائمی در فک نصب می‌شوند و عمری معادل عمر فرد دارند.از نظر ظاهر و عملکرد طبیعی، ایمپلنت‌ها شباهت بیشتری به دندان‌های واقعی دارند. از نظر راحتی و احساس آسایش، هر دو روش پس از مدتی عادی و راحت می‌شوند. اما ایمپلنت‌ها کمتر احتمال حرکت یا لغزش را دارند. از نظر هزینه، ایمپلنت‌ها معمولاً گران‌تر از دندان‌های مصنوعی هستند. درمان و مراقبت ایمپلنت‌ها پیچیده‌تر و زمان‌برتر است ریسک عفونت و التهاب با ایمپلنت‌ها اندکی بیشتر است. اما انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی یک موضوع تخصصی است که حتما باید با مشورت و راهنمایی دندانپزشک انجام پذیرد.

۸ مزایای ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی

  1. استحکام بالا
  2. طول و دوام زیاد
  3. جلوگیری از تحلیل استخوان و لثه
  4. زیبایی طبیعی
  5. عدم وجود مشکلاتی اعم از تکلم، لقی و جویدن
  6. مراقبت آسان و بهداشت دهانی آسان‌تر
  7. محافظت از دندان‌های باقیمانده
  8. عدم نیاز به چسب دندان مصنوعی

۴ معایب ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی

  1. هزینه بیشتر
  2. نیاز به جراحی
  3. طول درمان ۶ ماهه
  4. ممکن است برای همه افراد مناسب نباش

۳ مزایای دندان مصنوعی نسبت به ایمپلنت

  1. هزینه اقتصادی
  2. طول درمان کمتر
  3. نیاز به جراحی ندارد

۴ معایب دندان مصنوعی نسبت به ایمپلنت

  1. مشکلات لقی و استحکام پایین
  2. مشکل در تکلم
  3. تحلیل استخوان و لثه
  4. بهداشت و نگه داری

به طور کلی، ایمپلنت دندان می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به دندان مصنوعی باشد، اما همواره انتخاب بین ایمپلنت و دندان مصنوعی بسته به نیاز و شرایط هر بیمار، توصیه‌های دندانپزشک معالج اهمیت زیادی دارد. اگر از نظر شرایط و موضوعات دیگر نیاز به مشاوره درباره آن دارید، می توانید از فرم ها و مشاوره تلفنی دندانپزشکی دکتر یزدی زاده استفاده کنید، تا ما به صورت کاملاً رایگان توضیحات لازم را درباره هر درمان به شما ارائه دهیم.

منبع

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *