درمان های زیبایی لثه

درمان های زیبایی لثه

عناصر زیادی وجود دارند که لبخند ایده آل را تشکیل می‌دهند و از بارزترین عناصری که به ذهن می‌رسند دندان‌هایی سالم و درخشان است.

اما بافت لثه‌ای که دندان‌ها را احاطه کرده و آن را نگهداری می‌کند نقش مهمی در جذابیت لبخند شما ایفا می‌کند.

زمانی که تاج دندان توسط بافت لثه بیش‌ازحد پوشانده شود می‌تواند دندان‌ها را کوتاه‌تر از آنچه به نظر می‌رسند نشان دهد و لبخندی چسبنده را به وجود آورد که به لبخند لثه ای معروف است.

همچنین در شرایطی که خط لثه در اطراف دندان قرارگرفته شکل نامنظم به آن می‌دهد و سبب می‌شود دندان‌های شما با اشکال مختلفی دیده شوند.

علاوه بر نگرانی در خصوص زیبایی لبخند و دندان‌ها، این شرایط در لثه، تمیز کردن دندان‌ها را دشوار می سازد بنابراین نمی‌توان از بروز خرابی و بیماری‌های لثه جلوگیری کرد. تمامی این مشکلات زیبایی لثه را می‌توان به کمک درمان‌های زیبایی لثه و در کلینیک‌های دندان‌پزشکی برطرف کرد.

در ادامه بیشتر در خصوص مشکلات و درمان‌های زیبایی لثه صحبت خواهد شد.

درمان های زیبایی لثه:

[ps2id id=’NUM1′ target=”/]مشکلات زیبایی لثه

بسیاری از مسائل زیبایی لبخند مربوط به زیبایی لثه است. کوتاه‌تر نشان داده شدن دندان‌ها به دلیل چسبندگی لثه ازجمله مشکلات زیبایی لثه است.

گاهی نیز برخلاف این مشکل رخ می‌دهد یعنی به دلیل از بین رفتن یا عقب کشیده شدن بافت لثه دندان‌های شما خیلی بلند نشان داده می‌شوند.

یکی دیگر از مشکلات لثه که بر زیبایی لبخند شما تأثیر می گذارد ناهمواری خط لثه است به این معنی که برخی از دندان‌های شما بیشتر از بقیه توسط بافت لثه پوشانده شده اند.

همه‌ی این مشکلات توسط درمان‌های زیبایی لثه قابل‌حل شدن هستند. عمده‌ترین مشکلات زیبایی لثه عبارت‌اند از:

۱. بافت اضافی:

یک لبخند چسبناک می‌تواند به‌وسیله بافت بیش‌ازحد لثه ایجاد شود که بخش قابل‌توجهی از سطح مینای دندان را نسبت به حالت نرمال پوشش می‌دهد.

از درمان‌های زیبایی لثه که برای رفع این مشکل استفاده می‌شود یک روش شناخته‌شده به نام تاج زدن است که در آن برای بیشتر نمایان کردن سطح دندان، مقداری از بافت لثه( و گاهی اوقات مقدار کمی از بافت استخوانی) برداشته می‌شود.

درمان لثه

۲. عقب رفتگی لثه:

گاهی اوقات لثه‌ها می‌توانند پس رفته و سبب نمایان شدن قسمت‌هایی از ریشه دندان شوند. این مشکل بر زیبایی دندان‌های بیمار تأثیر می‌گذارد زیرا سطوح ریشه‌ای که هیچ پوششی از مینای دندان ندارند تمایل بیشتری به تغییر رنگ و زرد شدن دارند.

همچنین ریشه‌های قابل‌رؤیت حساسیت بیشتری نسبت به سرما یا لمس کردن داشته و بیشتر در معرض خرابی قرار می‌گیرند. روش‌های گوناگونی برای پیوند لثه وجود دارد که می‌تواند ریشه را پوشش دهد.

برای رفع این مشکل برخی از درمان‌های زیبایی لثه ممکن است شامل جابه‌جایی لثه از یک ‌قسمتی در دهان به قسمت دیگر باشد.

به‌طور مثال می‌توان ریشه‌ها را با بافتی از سقف دهان که از همان نوع است پوشش داد. یا برای پوشش ریشه می‌توان بافت مجاور را حرکت داد.

۳. ناهمواری خط لثه:

اگر لثه‌های شما دچار ناهمواری خط لثه باشد بعضی از دندان‌هایتان نسبت به سایرین از بافت بیشتری پوشانده شده‌اند که اغلب ممکن است برای نتیجه مؤثر بافت تغییر شکل داده شود.

این مشکل معمولاً به‌وسیله یک اسکنر جراحی و یا با تکنولوژی‌های جدید لیزر دندان‌پزشکی قابل‌درمان است.

مزیت درمان‌های زیبایی لثه به کمک لیزر این است که بافت را به‌صورت مهروموم‌ شده می‌شکافد زیرا که این روش ساده‌تر بوده و زمان بهبودی کوتاه‌تر خواهد بود.

برای از بین بردن بافت اضافی لثه که بخش قابل‌توجهی از مینای دندان را پوشش داده و به‌مرور سبب ایجاد بیماری‌های دهان و دندان می‌شود می‌توان از روش شناخته‌شده‌ای به نام تاج زدن استفاده کرد.

[ps2id id=’NUM2′ target=”/]درمان‌های زیبایی لثه

رشد بیش‌ازحد بافت لثه موجب می‌شود که خطوط لثه اطراف دندان ها ناهموار به نظر برسند. زمانی که خط لثه عقب کشیده شود ممکن است دندان‌ها بلندتر به نظر برسند. این شرایط می‌تواند بر زیبایی لبخند شما تأثیر بگذارد و جلوگیری از خرابی دندان و بیماری‌های لثه سخت‌تر شود. درمان‌های زیبایی لثه خط لثه مناسب را بازسازی کرده و لبخندی سالم‌تر و زیباتر را به شما هدیه می‌دهند. برخی از درمان‌های زیبایی لثه در ادامه توضیح داده‌شده است:

درمان های زیبایی لثه

    • اصلاح لبخند لثه‌ای:
      یک لبخند لثه‌ای، لثه و بافت استخوانی دندان را پوشش داده و موجب می‌شود که دندان بیش‌ازحد کوتاه به نظر برسد. افرادی که دارای لبخند لثه‌ای هستند اغلب از ظاهر لبخند خود آگاه بوده لذا زمان خندیدن دست خود را بر دهانشان می‌گذارند تا لبخندشان را مخفی نگه‌دارند. از طرفی رشد بیش‌ازحد لثه و استخوان، تمیز کردن دندان‌ها را دشوار ساخته یا در صورت خرابی و شکستگی درمان آن را سخت‌تر می‌کند. درواقع تمیز کردن تاج‌هایی که کمتر در معرض دید هستند دشوارتر بوده و می‌توانند منجر به خرابی یا بیماری لثه شوند. همچنین درمان کرم‌خوردگی و یا شکستگی دندان‌هایی که با لثه پوشانده شده‌اند دشوار است. متخصصان درمان‌های زیبایی لثه برای اصلاح لبخند لثه‌ای، بافت اضافی لثه و استخوانی که تاج دندان را پوشش داده است از بین می‌برند. سپس لثه‌ها را در جای مناسب خود قرار می‌دهند و اطراف دندان‌ها را شکل می‌دهند و سبب بازگرداندن زیبایی و طبیعی به نظر رسیدن دندان‌ها می‌شوند.
    • کانتور کردن مجدد ناهمواری خط لثه:
      دندان‌ها می‌توانند سفید، سالم و منظم باشند اما ناهمواری خط لثه در اطراف دندان می‌تواند موجب شود که شکل دندان‌ها عجیب‌وغریب دیده‌شده و یا لبخند شما نامتقارن به نظر برسد. یک ناهمواری در خط لثه سبب می‌شود که لبخندتان نامتعادل و کج دیده شود. همچنین از جذابیت دندان‌ها می‌کاهد. متخصصان درمان‌های زیبایی لثه می‌توانند خط لثه اطراف دندان را به‌طور دقیق تنظیم کرده و شکل صحیح لثه را باز‌گردانند. با متقارن شدن خطوط لثه شکل طبیعی دندان و زیبایی آن ظاهر می‌شود.
  • بازسازی خط فک عقب‌رفته ناشی از دندان ازدست‌رفته:
    بعدازاینکه دندانی کشیده شد استخوان فک اطراف دندان تحلیل رفته و انقباض لثه در اطراف آن دندان رخ می‌دهد. این مشکل موجب می‌شود که خط لثه تحلیل رفته و فضایی حفره‌ای شکل و ناخوشایند ایجاد کند. اگر از بریج دندان برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته استفاده شود ممکن است شکافی زیر بریج ظاهر شود. متخصصان درمان‌های زیبایی لثه می‌توانند بافت لثه را زیر بریج دندانی پیوند دهند تا با درست کردن عقب رفتگی لثه ارتفاع و ضخامت مناسب آن را بازگردانند. به کمک این روش از درمان‌های زیبایی لثه بریج دندانی طبیعی‌تر و زیباتر به نظر رسیده و مانع از گیرکردن غذا در ناحیه حفره ای خواهند شد.

جراحی لثه

    • بازسازی مجدد بافت لثه اطراف ایمپلنت:
      زمانی که برای جایگزینی دندان کشیده شده از ایمپلنت استفاده می‌شود بافت لثه اطراف دندان ازدست‌رفته ممکن است دچار انقباض شده و به اندازه یک نقطه کاهش یابد بنابراین خط لثه باید کوتاه شود تا به‌خوبی ایمپلنت را پوشش دهد. متخصصان درمان‌های زیبایی لثه می‌توانند بافت لثه را در اطراف ایمپلنت پیوند دهند تا خط لثه‌ای با ارتفاع و ضخامت مناسب ساخته شود. این روش درمانی علاوه بر فراهم آوردن حفاظی مناسب برای ایمپلنت سبب افزایش زیبایی آن نیز خواهد شد.
  • درمان عقب رفتگی لثه: لثه‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی از قبیل بیماری لثه یا مسواک زدن‌های تهاجمی عقب‌تر از دندان‌ها قرار گیرند. زمانی که لثه‌ها عقب می‌روند ریشه دندان نمایان می‌شود. این موضوع ریشه‌ها را در معرض سایش و پوسیدگی قرار می‌دهد زیرا سطوح ریشه نرم‌تر از مینای دندان است و به‌اندازه کافی محافظت نمی‌شوند. عقب رفتگی لثه سبب می‌شود که دندان‌هایتان بلندتر از حد معمول دیده شوند و این مسئله می‌تواند شما را مسن‌تر نشان دهد. متخصصان درمان‌های زیبایی لثه برای درمان عقب رفتگی لثه از روش‌های درمانی تخصصی برای پوشش مناسب ریشه استفاده می‌کنند و سلامتی و زیبایی دندان‌ها را افزایش می‌دهند. متخصصین می‌توانند خط لثه اطراف دندان را با روش‌های پیوند لثه و با حداقل تجاوز به لثه بازگردانند.

برای درمان عقب رفتگی لثه متخصصان درمان‌های زیبایی لثه می‌توانند به کمک روش‌های پیوند لثه خط لثه اطراف دندان را بازگردانند.

بخش زیادی از زیبایی لبخند افراد به زیبایی لثه مربوط می‌شود لذا مشکلاتی چون لبخند لثه‌ای بر زیبایی لبخند مؤثر بوده و ظاهری ناخوشایند به آن می‌دهد.

بافت اضافی، عقب رفتگی لثه و ناهمواری خط لثه از معمول‌ترین مشکلات لثه است که ظاهر طبیعی دندان‌ها را از بین برده و شکل نامناسبی به آن می‌دهد.

درمان‌های زیبایی لثه با استفاده از روش‌های پیوند لثه سبب بهبود شکل نامناسب و نامتقارن لثه شده و ظاهر طبیعی و زیبایی دندان‌ها را بازمی‌گردانند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *