تبخال در کودکان

دسته‌بندی وبلاگ
نویسنده پریا ریاحی
زمان مطالعه
تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۴۸
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تبخال در کودکان ، عارضهٔ تاول‌مانندی است که در اطراف لب و دهان ایجاد می‌شود و معمولاً دردناک است. به این تاول ها به طور معمول تبخال یا تاول تب گفته می شود دلیل آن یک ویروس به نام هرپس سیمپلکس است. در این مطلب می‌توانید با تبخال دهان کودکان، علل، دلایل و پیشگیری و درمان تبخال دهان کودک آشنا شوید.

تبخال چیست؟

تاول‌های کوچک پر از مایعی هستند که روی لب یا بعضی اوقات روی چانه ، گونه و بینی نیز ظاهر می شوند. بعد از چند روز ، تاول ها معمولاً شروع به ترشح می کنند ، سپس پوسته ایجاد می کنند و طی یک تا دو هفته کاملاً بهبود می یابند . . این تاول‌ها می‌توانند به صورت تکی یا به صورت خوشه‌ای ظاهر شوند. برخی والدین تبخال در کودکان را با آفت‌ دهان اشتباه می‌گیرند ولی در این مورد باید گفت که آفت دهان زخم‌هایی حفره‌مانند هستند که معمولاً روی زبان یا لثه یا در قسمت داخلی گونه‌ها ظاهر می‌شوند و کاملاً با تبخال فرق دارند. منبع

عامل زخم سرد( تبخال) چیست؟

گرچه هرپس سیمپلکس و سرماخوردگی ارتباط مستقیم ندارند، اما عفونت‌های هرپس سیمپلکس، به ویژه نوع ۱ (HSV-1)، معمولاً در شرایط ضعف سیستم ایمنی مانند سرماخوردگی های فصلی ، فعالتر می‌شوند. این به عنوان یکی از علل ارتباطی بین هرپس سیمپلکس و سرماخوردگی مطرح می‌شود.، تبخال در کودکان معمولاً توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) ایجاد می شود. تبخال دستگاه تناسلی معمولاً توسط سویه دیگری ایجاد می شود ، که به آن ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2)می گویند ، اگرچه هر دو سویه ویروس در هر قسمت از بدن می توانند زخم ایجاد کنند. منبع

علل و عوامل تبخال در کودکان

بیشتر افراد برای اولین بار در سنین ۱ تا ۵ سالگی در معرض HSV قرار می گیرند . کودکان مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف به دلیل بیماری یا مصرف دارو در معرض خطر ابتلا به عفونت دهانی و ورم مغزی هرپس سیمپلکس هستند. نوزادان کمتر از سه ماه نیز در معرض خطر بیشتری هستند . یکی از احتمالات این است که شخص حامل ویروس و به احتمال زیاد به شکل تبخال دهانی یا زخم‌های اولیهٔ‌ ژنژیواستوماتیت هرپسی، آن را به کودکتان انتقال داده است. بیشتر افرادی که به ویروس هرپس سیمپلکس آلوده می‌شوند، آن را در دوران کودکی خود گرفته‌اند.

برای مثال، شاید فرزند شما از یک لیوان، ظرف، اسباب‌بازی ‌آلوده یا مشترک با کسی که عفونت هرپس را دارد، استفاده کرده است. همچنین شاید کودک توسط کسی که ویروس در بزاقش بوده است، خواه تبخال آشکاری داشته باشد خواه نه، بوسیده شده است.
همین‌طور اگر مادر کودکی تبخال تناسلی داشته باشد، نوزادش نیز ممکن است این ویروس را هنگام زایمان طبیعی از مادرش بگیرد. اما شما نمی‌توانید ویروس تبخال را با شیردهی به کودک خود انتقال دهید، حتی اگر یک تبخال دهانی فعال داشته باشید.

علائم بیماری تبخال در کودکان چیست؟

در طول اولین بروز ویروس هرپس سیمپلکس که هرپس اولیه نامیده می‌شود، علائم بیماری تبخال در کودکان می تواند متفاوت باشد. برخی از کودکان با اولین عفونت ویروس هرپس سیمپلکس علائمی ندارند. در موارد دیگر ، کودک ممکن است علائم و زخم های شدید شبیه آنفولانزا در دهان و اطراف آن داشته باشد . وقتی پس از اولین عفونت ، تبخال برگردد ، علائم معمولاً آنقدر شدید نیستند .
شایعترین علائم بیماری تبخال در کودکان (تبخال دهانی در کودکان) عبارتند از :
ضایعات پوستی یا بثورات لب ، دهان و لثه ها
تاول های کوچک (وزیکول ها) پر از مایع زرد مایل به زلال
تاول در ناحیه پوستی برجسته ، قرمز و دردناک
چندین تاول کوچکتر که با هم ادغام می شوند و تاول بزرگتری ایجاد می کنند
تب خفیف (ممکن است رخ دهد)

محرک‌های شایع تبخال در کودکان چیست؟

برخی از محرک‌های شایع که باعث بازگشت تبخال می‌شوند عبارتند از :
• قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به خصوص لب‌ها
• استرس یا خستگی
• عفونت‌های دیگر، مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا
• حساسیت غذایی
• درمان دندانپزشکی یا صدمه به لب‌ها یا لثه‌ها
• اختلال (ضعف) سیستم ایمنی بدن

تشخیص تبخال در کودکان

پزشک با معاینه‌ی وی و پرسیدن سوالاتی برای تشخیص آیا کودک با ویروس در تماس بوده می‌تواند بگوید که فرزندتان تبخال دارد یا خیر و احتمالاً نیاز به هیچ آزمایشی نخواهد بود . کودک در طول حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بهتر خواهد شد، اما ویروس تا پایان عمر در بدنش باقی خواهد ماند. ویروس هرپس سیمپلکس در برخی افراد، به حالت غیرفعال باقی می‌ماند و هرگز فعال نمی‌شود. در بعضی دیگر، این ویروس به صورت دوره‌ای باعث ایجاد مجدد تبخال در کودکان می‌شود. اگر معلوم نباشد که فرزندتان تبخال دارد ممکن است آزمایش تبخال انجام شود .

پزشک یک نمونه از مایع تبخال را گرفته و مورد آزمایش قرار می‌دهد. نمونه گیری معمولاً ناراحت کننده نیست حتی اگر تبخال حساس و دردناک باشد .

عوارض و خطرات تبخال در کودکان (تبخال دهانی) چیست؟

خود تبخال در کودکان خطرناک نیستند، اما این امکان هست که ویروس تبخال به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد و این می‌تواند خطرناک باشد. بسیار غیرمعمول است که کودکی در طول حدوداً شش ماه اول زندگی خود دچار تبخال‌ دهانی شود، زیرا آنتی‌بادی‌هایی که از مادرش دریافت کرده است، تا حدی از او محافظت می‌کنند.
اما اگر کودکتان کمتر از سه ماه دارد و دچار هر نوع زخم دهانی شده است، بلافاصله با پزشکش تماس بیرید. به‌ ویژه در کودکان خیلی خردسال، ویروس هرپس می‌تواند به مغز و سایر اعضای بدن گسترش یابد و باعث آسیب جدی، دائمی یا مرگبار شود. برخی از مراقبت‌هایی که برای پیشگیری از خطرات جدی می‌توانید بکنید شامل موارد زیر است:
عفونت های پوستی باکتریایی ثانویه
گسترش تبخال در کودکان در مناطق دیگر پوست، وقتی کودک تبخال دهانی دارد او را از لمس چشم‌هایش باز دارید. هنگامی که ویروس به چشم گسترش می‌یابد، آن را تبخال چشمی می‌نامند. این تبخال یک عفونت جدی چشم است.
اگر تبخالی روی پلک یا سطح چشم فرزندتان ظاهر شد، فوراً با پزشک کودک خود تماس بگیرید.
کودک شما ممکن است به داروهای ضدویروسی نیاز داشته باشد تا از لکه شدن قرنیهٔ‌ چشم توسط عفونت جلوگیری کند.
در موارد نادر نیز تبخال چشمی می‌تواند بینایی را تضعیف کند و حتی باعث نابینایی شود، پس این موضوع را جدی بگیرید.

پیشگیری از بروز تبخال در کودکان

اگر فردی در خانواده به بیماری تبخال دهان تا وقتی تبخال از بین می‌رود از بوسیدن کودک پرهیز کنید، به ویژه اگر او هنوز نوزاد است.
اگر فرزندتان کودک زیر یک سال است، می‌توانید یک ماسک جراحی را برای پوشاندن تبخال روی صورتتان بگذارید.
از استفاده از لیوان‌ها و ظروف غذای مشترک خودداری کنید.ی مبتلا باشد ، سایر اعضای خانواده باید از تماس مستقیم با فرد جلوگیری کنند .
اما اگر کودک شما تبخال دهانی دارد:

• دست‌هایش را مرتب بشویید.
• سعی کنید نگذارید تبخال را بکند.
• برای پیشگیری از دست زدن و کندن تبخال سعی کنید وقتی خوابیده به دست‌هایش دستکش یا جوراب بپوشانید.
• اجازه ندهید اسباب بازی هایش را با کودکان دیگر به اشتراک بگذارد.
• اجازه ندهید که کسی از لیوان‌ها یا ظروف غذای او استفاده کند.
• اجازه ندهید که کودکان دیگر را ببوسد.

درمان تبخال در کودکان

برای درمان تبخال لب و دهان در کودکان علت علائم و درمان سریع آن :

یخ گذاشتن و خنک کردن

قرار دادن یک حوله خنک و مرطوب بر روی زخم ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه به کاهش قرمزی و تورم کمک می‌کند .

نوشیدن آب و سایر مایعات

کودکی که تب داشته باشد و زخم‌های متعددی در دهان وی مشاهده شود بهتر است برای جلوگیری از کم آبی بدن و خشکی دهان به مقدار زیاد آب و مایعات دیگر بنوشد .

شست‌شوی دهان

از یک دهان‌شویه که حاوی جوش شیرین باشد برای کاهش زخم دهان استفاده کنید. کودکان بزرگتر که دارای تبخال‌های دردناکی هستند ممکن است گاهی اوقات نیاز به دهان‌شویه‌های دارویی نسخه‌ای جهت کاهش درد داشته باشند .

کرم‌های موضعی یا پمادها
ویتامین ث را می‌توان به صورت یک قرص خوراکی و یا کرم که می‌توان بر روی تبخال (کرم موضعی) قرار داد استفاده کرد ، و یا به صورت ویتامین ث مایع بر روی تبخال قرار داد . مکمل‌های لیزین به صورت قرص استفاده می‌شود و فرنجمشک به شکل یک کرم موضعی موجود است .
کرم موضعی زینک اکسید ممکن است مدت زمان بروز تبخال را کاهش دهد .

  • Albrecht, M. A., & Schleiss, M. R. (2016). Lysine as a treatment for herpes simplex virus. Advances in Experimental Medicine and Biology, 925, 27–۳۷. doi:10.1007/978-3-319-42123-3_3

دارو های ضد ویروسی خوراکی

داروهای ضد ویروسی خوراکی ، که تنها با نسخه پزشک در دسترس هستند، ، ممکن است زمانی که اولین علائم (مانند سوزش یا خارش) آغاز شوند مورد استفاده قرار گیرند . این داروها پس از ایجاد زخم تاثیر کمی دارند . داروهای ضد ویروس خوراکی همچنین ممکن است برای جلوگیری از بازگشت تبخال‌ها ، به خصوص در افرادی که تبخال بطور مکرر رخ داده و دردناک است به صورت روزانه مصرف شود .

نظرات خود را با ما در میان بگذارید…

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *