درد دندان عقل:دانستنی های دندان عقل

دسته‌بندی وبلاگ
نویسنده دکتر یزدی زاده
زمان مطالعه
تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۴۸
به این مقاله امتیاز دهید

درد دندان عقل

دندان عقل در هنگام رویش، روی دندان های دیگر تاثیر می گذارد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این زمینه می شود. اگر دندان عقل درست و به طور مناسب به وجود آید و رشد کند، مشکلی از این بابت نیست و می توان به مانند بقیه دندان ها از آن استفاده کرد.

در بیشتر مواقع دندان های عقل به سبب اینکه رشد و فضای کافی برای رویش ندارند، به صورت نهفته، نیمه نهفته و یا زاویه دار در دهان رشد می کنند.

این مشکل در دندان های عقب، سبب به هم ریختگی دندان های هر دو فک بالا و پایین، ایجاد مشکلات جدی برای لثه و پوسیدگی دندان های مجاور می شود. همچنین در بعضی مواقع این دندان ها با درد همراه هستند.

 

دندان عقل و درد گوش

دندان عقل ممکن است با درد شدید در گوش، چشم یا سر همراه باشد. گوش درد مداوم و سردرد زمانی به وجود می آید، که دندان عقل در تلاش است راه خود را به پایین پیدا کند، ولی به علت عدم وجود فضای کافی در دهان این امر میسر نمی شود.

در نتیجه به بافت ها و دندان های اطراف، فشار وارد می شود و سبب می گردد درد شدیدی در دهان، فضای بالای آن و گوش احساس گردد. چرا که، گوش با حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک می باشد.

درد دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته

اگر دندان عقل به طور کامل رشد و رویش نکرده باشد، دندان عقل نهفته شکل می گیرد. علت به وجود آمدن این موضوع، عدم وجود فضای کافی در لثه ها می باشد.

علایم و نشانه های بارز دندان عقل نهفته عبارتند از: لثه های قرمز و متورم، سردرد، بد طعم بودن دهان، خونریزی در لثه ها، فک متورم و درد شدید و مشقت بار.

عدم توجه و اهمیت به دندان عقل نهفته باعث بروز مشکلاتی نظیر، عفونت لثه، آبسه، عفونت استخوان، ایجاد کیست و آسیب به دندان های مجاور می شود.

عفونت لثه اگر درمان نشود، به استخوان رسیده که علاوه بر عفونت آن باعث تخریب و از بین رفتن دندان و استخوان می گردد. با پیشروی عفونت از استخوان و سرایت به بافت های گردن، زیر زبان و حلق، آبسه به وجود می آید، که نتیجه آن قرمزی، درد، تورم، تب و مشکل در باز کردن دهان می باشد.

دندان نهفته، با فشار آوردن به ریشه دندان های مجاور سبب تحلیل ریشه آن دندان می گردد. تاج دندان رشد نکرده در استخوان فک را، کیسه نازکی احاطه کرده است که با رشد دندان از بین می رود.

اگر دندان قابلیت رشد و رویش نداشته باشد، ممکن است این کیسه بزرگ شده و تبدیل به کیست شود. کیست ها سبب تضعیف و تخریب استخوان می شوند. فشار ناشی از این دندان ها، باعث بی نظمی و نامرتبی در ردیف دندان ها می شود.

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل

برای خارج کردن دندان عقل بعضی مواقع نیاز به برداشتن بافت نرم لثه یا سخت استخوان می باشد. به این اقدامات برای کشیدن دندان عقل، جراحی دندان عقل گفته می شود.

اگر دندان عقل ساده باشد، تحت یک بی حسی موضعی و بدون هیچگونه عمل جراحی انجام می گیرد. اما برای کشیدن دندان عقل نهفته، انجام عمل جراحی نیاز می شود.

عمل جراحی دندان عقل ممکن است، تحت یک بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل صورت گیرد. در بی حسی موضعی، جراح پس از تزریق بی حسی موضعی به بیمار و بی حس شدن محل مورد نظر برای جراحی، شروع به انجام عمل جراحی می کند.

در محل جراحی یک برش یا شکاف ایجاد می گردد که در اثر این برش استخوان و ریشه دندان، آشکار می گردد. ممکن است در بعضی شرایط برای بالا آوردن و کشیدن دندان عقل، نیاز باشد استخوان دندان نیز کشیده شود.

همینطور امکان دارد برای راحتی در کشیدن دندان، نیاز شود که دندان عقل را برش داد. سپس به وسیله بخیه، برش ایجاد شده بسته می گردد و گاز استریل بر روی دندان کشیده شده قرار داده می شود.

جراحی دندان عقل در صورت عفونت دندان، تا زمانی حدود یک تا ده روز به تعویق می افتد. در این زمان به تشخیص دندان پزشک معالج، امکان دارد برای بیمار آنتی بوتیک استفاده گردد تا پس از مصرف آن و بهبود عفونت موجود در دندان عمل جراحی دندان عقل صورت گیرد.

درد دندان عقل چقدر طول می کشد؟

درد پس از جراحی دندان عقل، ممکن است بدترین درد و تجربه هر فرد نسبت به جراحی دندان باشد. تا زمانی که داروهای بی حسی اثرات خود را دارد، احساس درد نخواهد بود، اما پس از طی این زمان ممکن است درد بسیار شدید احساس شود، که خوردن مسکن تا حدی می تواند به حل این مشکل کمک کند.

حداکثر درد پس از جراحی، حدود ۱۲ ساعت اول جراحی به وجود می آید که با مصرف مسکن می توان آن را تا حدی کنترل کرد، اما پس از گذشت دو روز درد ناشی از جراحی دندان به طور کامل برطرف می گردد.

آستانه تحمل افراد و وسعت جراحی، دو عامل تاثیر گذار در بروز درد ناشی پس از جراحی دندان به شمار می روند. میزان تحمل درد از فردی به فرد دیگر متناسب با فیزیولوژی افراد، متفاوت است.

انواع مختلف جراحی و کشیدن دندان عقل با یکدیگر تفاوت دارد، و به طور مسلم هر چه وسعت جراحی بیشتر باشد، درد و التهاب آن نیز به همان مقدار بیشتر خواهد بود. در این شرایط پزشک معالج با تجویز مسکن مناسب، تا حد بسیار زیادی می تواند این وضعیت را کنترل کند.

درد دندان عقل

مراقبت های پس از عمل جراحی دندان عقل

پس از عمل جراحی دندان عقل، باید مراقبت هایی را به منظور بهبود هر چه زودتر محل جراحی شده به عمل آورد. زمان بهبودی پس از عمل جراحی یک هفته به طول می انجامد و ناحیه لثه سه تا چهار هفته به طور کامل بهبود پیدا می کند.

اگر در طول کشیدن دندان به فک، آسیب وارد شود بهبودی کامل آن ممکن است تا شش ماه به طول انجامد. در طی ۲۴ ساعت پس از عمل، احتمال خونریزی وجود دارد که در این شرایط برای کنترل خونریزی، استفاده از گاز تمیز و مرطوب بر روی محل جراحی بسیار تاثیر گذار است. ورم صورت نیز پس از جراحی، امکان دارد به وجود آید.

برای تسکین و بهبود ورم، استفاده از یخ بر روی ورم ایجاد شده می تواند مفید باشد. از انجام فعالیت های شدید باید خودداری کرد، چرا که زمینه را برای خونریزی دندان عقل فراهم می سازد. تا چند روز پس از عمل جراحی مایعات را نباید با نی نوشید. استفاده از نی لخته خون تشکیل شده را شل کرده و دوران بهبودی را افزایش می دهد.

به هیچ عنوان نباید ناحیه جراحی شده را با زبان مالش داد یا با انگشت آن را بررسی کرد. استعمال دخانیات حداقل تا ۲۴ ساعت پس از عمل ممنوع می باشد. ترشح مقداری خون در دهان پس از جراحی، طبیعی می باشد.

پس از جراحی از خوردن غذاهای گرم باید پرهیز کرد. خوردن سوپ سرد، مفید و مناسب است. نوشیدن آب، مایعات و شیر برای جبران حجم خون از دست رفته پس از جراحی دندان عقل، مناسب می باشد.

contact icon جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید تماس با ما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *